lindamej.blogg.se

Säckpipa och kilt

Publicerad 2013-06-24 11:52:00 i Allmänt,

I lördags morgon gick Anna och jag upp i ottan, smarta som vi är hade vi i alla fall beställt en taxi vilket var väldigt skönt. Så vi åkte till Gatwick och tog planet till Edinburgh. På vägen i bussen från flygplatsen till själva staden undrade vi vart vi hade hamnat då det verkade helt dött men sen svängde vi runt ett hörn och hela staden visade sig vilket var ett stort wow. Edinburgh är en jättehäftig stad med mycket gamla byggnader och väldigt kuperat. Dock så är jag glad för att vi åkte dit enkelt från England och bara över en natt då vi efter första dagen hade sett allt och hade svårt att hitta på nya saker att göra. Staden var helt enkelt rätt liten.

När vi hade checkat in på hostlet som låg i gamla staden gick vi för att utforska staden. Det blev att vi gick direkt för huvudsevärdheten, alltså Edinburgh castle. Slottet var häftigt att se och eftersom den låg på en kulle så var det väldigt fin utsikt. Vi fick även se Skottlands kronjuveler.

Efteråt gick vi för lunch och därefter gick vi till den lite nyare delen av staden och vi gick lite i affärer och hittade även ett köpcentrum, det blev lite shopping för min del. På kvällen hittade vi en fin italiensk restaurang som vi åt på vilket var mycket gott. Sen var vi så trötta att vi gick till hostlet för att sova.

Hostlet var helt okej, personalen var trevlig och det var rätt fräscht. Det som var tråkigt var att det var väldigt lyhört, vi hörde allt på hela våningen. Det var okej när vi gick och la oss då vi var tidigare än alla andra, värre var det när man vaknade mitt i natten av alla som kom hem och inte mådde så bra... Det var lika bra att stoppa hörlurarna i öronen och lyssna på musik ett par timmar... Våningsängen hade heller ingen kant så jag låg och var rädd att falla ur.

I alla fall så klädde vi på oss snabbt på morgonen och skyndade ut ur byggnaden sen gick vi och åt frukost på ett kafé. Sen gick vi lite i gamla stan. Vi hittade ett leksaksmuseum som vi gick in på vi gick också upp på en kulle som var mitt i staden med lite gamla monument och ruiner på, därifrån var det en jättefin utsikt.

Därefter gick vi och köpte picknick och satte oss i en park lagom till att det började ösregna... Så vi åt upp och gick in i ett centrum. När vi kände oss färdiga där hittade vi deras national konstmuseum, det var bättre än väntat och de hade många väldigt vackra och moderna konstverk. Där gick vi ett bra tag då det ösregnade. Sen gick vi och handlade fika till flyget och sen satte vi oss på ett kafé inan det var dags att hämta väskorna och bege sig till flygplatsen.

Från Gatwick hem hade jag beställt taxi som stog och väntade, det var väldigt skönt då det var väldigt sent. Tycker synd om Anna som stannade på flygplatsen då hennes flyg hem gick tidigt på morgonen, det var en del timmar att slå ihjäl...

Edinburgh levde upp till den bilden man hade av Skottland, det regnade mest hela tiden, var uppehåll i tio minuter sen regnade det i tio, vilket fortsatte hela helgen, det var gammalt och grått och sen hörde man säckpipemusik konstant och vart man än var. Dock så pratade de flesta normal engelska men vissa pratade med väldigt bred dialekt och då fick man koncentrera sig väldigt mycket...